هاب شبکه چیست؟

قیمت و خرید تجهیزات شبکه اکتیو و پسیو و تجهیزات IT

هاب شبکه چیست؟

۳ بازديد

هاب شبکه چیست؟

هاب شبکه

هاب شبکه یک دستگاه شبکه است که به عنوان یک نقطه مرکزی برای اتصال دستگاه‌های شبکه مانند کامپیوترها، پرینترها، سوئیچ‌ها و روترها به یکدیگر عمل می‌کند. هاب شبکه اطلاعات را از یک دستگاه به دیگری منتقل می‌کند و در شبکه داده‌ها را تقسیم می‌کند. هاب شبکه همچنین می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده سیگنال عمل کند و بهبود کیفیت ارتباطات شبکه را فراهم کند.

هاب شبکه یک نقطه اتصال مشترک است که به عنوان هاب شبکه نیز شناخته می شود که برای اتصال دستگاه ها در یک شبکه استفاده می شود. این به عنوان یک اتصال مرکزی برای تمام دستگاه هایی که از طریق یک هاب متصل هستند، کار می کند. هاب دارای پورت های متعددی است. اگر بسته ای به یک پورت برسد، می تواند توسط تمام بخش های شبکه مشاهده شود، زیرا بسته ای در پورت های دیگر کپی می شود. هاب شبکه هیچ جدول مسیریابی یا هوشمندی ندارد (برخلاف سوئیچ شبکه یا روتر)، که برای ارسال اطلاعات و پخش تمام داده های شبکه در هر اتصال استفاده می شود.

اگرچه اکثر هاب ها می توانند مشکلات یا خطاهای شبکه مانند برخورد را تشخیص دهند، پخش تمام اطلاعات به چندین پورت می تواند یک خطر امنیتی باشد و باعث ایجاد گلوگاه شود. هاب های شبکه در گذشته محبوب بودند زیرا در مقایسه با سوئیچ یا روتر ارزان تر بودند. امروزه سوئیچ ها بسیار ارزان تر از هاب هستند و راه حل بهتری برای هر شبکه ای ارائه می دهند. علاوه بر این، هاب شبکه یک آدرس IP نیست، زیرا یک دستگاه گنگ است.

انواع هاب شبکه

انواع هاب شبکه

سه نوع از هاب وجود دارد که در زیر آورده شده است:

  1. هاب پسیو
  2. هاب اکتیو
  3. هاب هوشمند

هاب شبکه پسیو:

هاب های غیرفعال نقطه اتصال سیم ها هستند که به ایجاد شبکه فیزیکی کمک می کنند. این می تواند اشکالات و سخت افزار معیوب را تعیین کند. به سادگی، بسته را روی یک پورت می‌پذیرد و آن را به همه پورت‌ها می‌رساند. این شامل کانکتورهایی (پورت 10base-2 و RJ-45) است که می تواند به عنوان استاندارد در شبکه شما اعمال شود. این کانکتور به تمام دستگاه های شبکه محلی (LAN) متصل است. علاوه بر این، هاب های غیرفعال پیشرفته دارای پورت های AUI هستند که طبق طراحی شبکه به عنوان فرستنده گیرنده متصل می شوند.

هاب شبکه اکیتو:

در مقایسه با هاب غیرفعال، دارای برخی ویژگی های اضافی است. قادر به نظارت بر داده های ارسال شده به دستگاه های متصل است. نقش مهمی را بین دستگاه‌های متصل به کمک فناوری ذخیره‌سازی بازی می‌کند، جایی که داده‌های ارسالی را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد کدام بسته را ابتدا ارسال کند.

این قابلیت را دارد که بسته های آسیب دیده را هنگام ارسال بسته ها تعمیر کند و همچنین می تواند جهت بقیه بسته ها را نگه دارد و آنها را توزیع کند. اگر یک پورت سیگنال ضعیفی دریافت کند، اما همچنان قابل خواندن باشد، هاب فعال سیگنال ضعیف را قبل از ارسال به پورت های دیگر، به سیگنال قوی تر بازسازی می کند. در صورتی که هر دستگاه متصل کننده ای در شبکه کار نکند، می تواند سیگنال را تقویت کند. بنابراین، به تداوم خدمات در LAN کمک می کند.

هاب شبکه هوشمند:

کمی هوشمندتر از هاب های غیرفعال و فعال است. این هاب ها دارای انواع نرم افزارهای مدیریتی هستند که به تجزیه و تحلیل مشکل در شبکه و رفع آنها کمک می کند. سودمند است که کسب و کار را در شبکه صرف کنید. مدیریت می‌تواند به کاربرانی اختصاص دهد که با استفاده از هاب‌های هوشمند به کار سریع‌تر و اشتراک‌گذاری یک استخر مشترک به طور موثر کمک کنند. با این حال، عملکرد بهتری را برای شبکه محلی ارائه می دهد. ضمناً با هر دستگاه فیزیکی، در صورت تشخیص هر گونه مشکل، به راحتی قادر به تشخیص این مشکل است.

ویژگی های هاب شبکه:

  • با پهنای باند و پخش مشترک عمل می کند.
  • این شامل تنها یک دامنه برخورد و دامنه پخش است.
  • در لایه فیزیکی مدل OSI کار می کند و همچنین از حالت انتقال نیمه دوبلکس پشتیبانی می کند.
  • نمی تواند یک LAN مجازی ایجاد کند و از پروتکل درخت پوشا پشتیبانی نمی کند.
  • علاوه بر این، عمدتاً برخورد بسته ها در داخل هاب رخ می دهد.
  • همچنین دارای ویژگی انعطاف پذیری است، به این معنی که سرعت انتقال بالایی به دستگاه های مختلف را شامل می شود.

برنامه های کاربردی هاب

کاربردهای مهم یک هاب شبکه در زیر آورده شده است:

  • هاب برای ایجاد شبکه های خانگی کوچک استفاده می شود.
  • برای نظارت بر شبکه استفاده می شود.
  • آنها همچنین در سازمان ها برای ایجاد ارتباط استفاده می شوند.
  • می توان از آن برای ایجاد دستگاهی استفاده کرد که فکر خارج از شبکه در دسترس باشد.

هاب ها چه کار می کنند؟

هاب شبکه چه کاری می کند؟

هاب ها به عنوان یک اتصال مرکزی بین تمام تجهیزات شبکه کار می کنند و یک نوع داده را مدیریت می کنند که فریم نامیده می شود. در صورت دریافت فریم، پس از تقویت به پورت کامپیوتر مقصد ارسال می شود. یک فریم به هر یک از پورت های آن در هاب شبکه ارسال می شود، خواه فقط برای یک پورت باشد. این شامل روش تصمیم گیری فریم به کدام پورت باید ارسال شود. بنابراین، یک فریم باید به هر پورت منتقل شود، که تضمین می کند که به مقصد مورد نظر خود می رسد که ترافیک زیادی در شبکه ایجاد می کند و می تواند باعث آسیب به شبکه شود. هاب شبکه در مقایسه با سوئیچ استاندارد کندتر است زیرا قادر به ارسال یا دریافت اطلاعات به طور همزمان نیست، اما سوئیچ هزینه بیشتری نسبت به هاب شبکه دارد.

مزایای هاب شبکه

  • از انواع مختلف رسانه های شبکه پشتیبانی می کند.
  • هر کسی می تواند از آن استفاده کند زیرا بسیار ارزان است.
  • به راحتی می تواند انواع مختلف رسانه را به هم متصل کند.
  • استفاده از هاب شبکه بر عملکرد شبکه تاثیری ندارد.
  • علاوه بر این، می تواند فاصله کل شبکه را افزایش دهد.

معایب هاب شبکه

  • توانایی انتخاب بهترین مسیر شبکه را ندارد.
  • مکانیسم هایی مانند تشخیص برخورد را شامل نمی شود.
  • در حالت تمام دوبلکس کار نمی کند و نمی توان آن را به بخش تقسیم کرد.
  • نمی تواند ترافیک شبکه را کاهش دهد زیرا مکانیزمی ندارد.
  • قادر به فیلتر کردن اطلاعات نیست زیرا بسته ها را به تمام بخش های متصل ارسال می کند.
  • علاوه بر این، قادر به اتصال معماری های مختلف شبکه مانند حلقه، توکن و اترنت و غیره نیست.

تفاوت هاب و سوئیچ

جدول زیر شامل تفاوت عمده بین هاب و سوئیچ است:


تفاوت بین هاب و سوئیچ

 منبع :

هاب شبکه چیست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.